Nägu Juuksed Keha ja toitumine Ilusoovitus
Kollektsioon Stiilivihjed Staari stiil Disain Pildigaleriid
Foorum Kosmopoliitne Fitness Suhted Sotsiaalia
Arvustused Persoon Mitmesugust Maru köögis
Kätlin Mariann Keilit

Taaskasutus Hesburgeris

Saada sõbrale Prindi Teade toimetajale

Moetoimetus
06.05.2014

Tallinnas, Viru tänaval avati Hesburgeri esimene uue disainikontseptsiooniga restoran. Uue kontseptsiooni osaks on muuhulgas huvitava tänavakunsti ehk graffiti kasutamine ning kõikide töötajate töörõivad on valmistatud taaskasutatud materjalidest. Rõivakollektsiooni disainis taaskasutusele pühendunud Soome rõivadisainer Anna Sairoa. Aasta lõpuks hakkavad neid riideid kandma kõikide Hesburgeri restoranide teenindajad. Siinkohal pakume Sulle lugemiseks intervjuud Annaga.

Milline on Sinu taust disainerina?
Omandasin 2008. aastal Helsinki Polytechnic Stadias bakalaureusekraadi kultuuri ja kunsti alal. Õpingute ajal sain moetööstuse alal kogemusi assistendina fotosessioonidel ning moedemonstratsioonidel, töötasin Pariisis Jasmin Santaneni assistendina, olin müügiassistent jaemüügi valdkonnas ning kostüümikunstnik noortemuusikalis. Lõputööna disainisin uued töörõivad Grand Casino Helsinkile koos materjalihankega. Minu jaoks tundus töörõivaste disainimine loomulik jätk nind edasi töötasin 3,5 aastat Lindström Oy heaks. Suurimaks saavutuseks pean Stockmann, ST1 ning Alepa brändi vormide loomist. Hetkel töötan aga Londonis vabakutselise disainerina.

Kuidas sattusid jätkusuutliku disaini juurde? 
Juba Lindströmis nägin, kuidas tooteid ja materjale taaskasutati. Viies täna ellu projekte Touchpointiga, on materjalide taaskasutus minu jaoks igapäevane – on see ju ettevõtte äriidee süda.

Minu meelest esindab Touchpoint disainis olulist ning eetilist seisukohta. Vaatamata sellele, et jätkusuutlikud ja eetilised valikud on meedias kuum teema, ei ole sellised lahendused ettevõtete puhul sugugi esimene valik. Jätkusuutlikud kontseptsioonid ei ole alati kõige soodsamad, kiiremad ega ja lihtsamad, kuid esindavad seevastu alati ettevõtte väärtusi.

Millised on taaskasutuse puhul olulised põhimõtted? 
Materjale on võimalik mitut moodi taaskasutada – kas töödelda vanad tooted ümber uueks algmaterjaliks või disainides lihtsalt vanu ümber. Tihtipeale on eesmärk muuta protsess võimalikult kuluefektiivseks, mis tähendab materjali maksimaalset ärakasutamist. Näiteks on mõistlik kasutada võimalikult suuri tekstiilitükke, et vältida lisaõmblustööd või kasutada vanu nööpe uue luku asemel.

Vahel on toote puhul selgelt aru saada, et tegu on taaskasutusega, teinekord aga mitte. Mina isiklikult arvan, et on suurem väljakutse disainida toode, kus taaskasutus otseselt ei välja ei paista – olla loominguline ning säilitada kõrge kvaliteet. Kuid Hesburgeri näte puhul on vanadest plastpudelitest särgimaterjali tootmine niivõrd oluline aspekt, et oleme uhkusega varrukale vastava sõnumi pannud.

Kuid siiski – olgu toode ükskõik kui eetiline ja jätkusuutlik – kui kliendi ja kasutaja jaoks ei ole see ihaldusväärne, ei ole tegu piisavalt hea tootega. Kui klient ostab taaskasutatud materjalist valmistatud toote ning viskab selle minema, on tegu ilmselge ressursside raiskamisega nii ümbertöötlemise kui töö arvelt. Taaskasutuse eesmärk on ju tegelikult toote väärtust tõsta. Touchpointi eesmärk ongi valmistada unikaalseid tooteid, mis on stiilsed, funktsionaalsed  ja võimalikult jätkusuutlikud. 

Millised on peamised takistused?
Disaini puhul on eesmärk alati midagi unikaalset leiutada ning tihtipeale on vana ja uue idee vahel seoste leidmine väga keeruline. Teine väljakutse on leida kuluefektiivne lahendus. Samas on kõige olulisem luua kõrge väärtusega toode, mida kasutaja hindab, seega on kallim valik tihtipeale õigustatud. 

Taaskasutuse ja ümbertöötlemise protsessis on ääretult palju detaile – kasvõi materjali täpne kogus võrrelduna uute toodete vajadustega. Oluliste projektide puhul nagu Hesburger on kõige tähtsam koostada professionaalidest koosnev meeskond, kes on suutelised detailseid lahendusi välja töötama ning nii kliendi kui tarnijatega efektiivselt suhtlema.

Kas keskkonnateadlik mõtteviis on tõusev trend?
Keskkonnateadlikkus on juba pikemat aega olnud trend. Leian, et ettevõtete jaoks peaks mõtteviis olema juba norm, mitte lihtsalt trendikas lisa. Londonis elades olen paraku tõdenud, et materiaalsete väärtustega maailmas on keskkonnasõbralikkus koht, kus ettevõtted saavad kokku hoida ning suuremat kasumit teenida. Kuid ka sellel on oma hind. 

Kuidas tekkis idee Hesburger jaoks töörõivad disainida? 
Touchpoint on ka varem Hesburgeri jaoks väikesemahulisi taaskasutusprojekte ellu viinud, seega ei olnud tegu täiesti uue ideega. Töörõivaste kontseptsioon oli aga väga mahukas – toota rõivad Euroopas, leida keskonnasõbralikud logistikalahendused, kasutada nii ümbertöödeldud kui jätkusuutlikke materjale – see on väga suur ettevõtmine!

Kuidas disainprotsess välja näeb?
Kõigepealt tuleb end kliendi ootuste ja vajadustega detailselt kurssi viia. Seejärel viin end kliendi taustaga kurssi – uurin brändi, konkurente ning trende. Disainprotsessis on oluline säilitada tasakaal uue loomise ning konkreetsetele vajadustele vastamise vahel. Näiteks värvivalikul on Hesburgeri rõivaste puhul oluline, et rasvaplekid ei torkaks silma. Kliendi jaoks valmistan alati mitu valikut ning teen jooksvalt muutusi, et tulemus oleks parim.

Hesburger valis smart-casual stiilis versiooni, kuhu kuulub drapeeritud nokamüts, särk, kapuutsiga pusa, kardigan ning chino-tüüpi püksid. Hesburgeri uus vaba käega joonistatud muster annab edasi aga kunstilist, isegi boheemlaslikku hõngu. Värvide valikul said otsustavaks maalähedased, veidi tahumatud tumedad toonid. Ei unustatud ka Hesburgeri tähekujutist – see on ka uues disainis nähtav!

Kas Hesburgeri taaskasutuse idee on Sinu jaoks unikaalne? 
Nii väga kui ma ka ei loodaks, et taaskasutust normiks muutuks, on reaalne olukord ettevõtetes teistsugune. Raha on oluline ning ümbertöötlemine ei ole kõige soodsam lahendus. Minu jaoks on Hesburgeri töörõivaste kollektsioon väga silmapaistev ja uhkusttekitav, andes edasi ettevõtte tõelisi väärtusi lausa rahvusvahelisel tasandil.

Vaata uut töörõivaste kollektsiooni

Ava galerii, klikates pildil!

|
Teade toimetajale
Vestle foorumis
Populaarseimad vestlusteemad


Uudishimulik
Femme uudiskiri

Kaunite kaadrite ja võrratute näitlejatööde poolest silma paistev erootiline suurteos.
Cherry.ee - magusad pakkumised
Suhtun kiirmoe kettidesse:
Positiivselt, sest saab soodsa hinnaga moodsaid riideid
Negatiivselt, sest nende kvaliteet jätab soovida
Neutraalselt ja ostan, kui leian sobiva toote
Mis see kiirmood on
femme.ee kasutajatingimused registreeru kasutajaks uudiskiri reklaam koostööpartnerid kasutusõigus
© femme.ee