Nägu Juuksed Keha ja toitumine Ilusoovitus
Kollektsioon Stiilivihjed Staari stiil Disain Pildigaleriid
Foorum Kosmopoliitne Fitness Suhted Sotsiaalia
Arvustused Persoon Mitmesugust Maru köögis
Kätlin Mariann Keilit

Moeajaloo pioneer

Saada sõbrale Prindi Teade toimetajale

Gerli Liivamägi, Pariis
18.01.2010
Foto: Photobucket

Enne veel, kui Coco Chanel kirjutas oma nime kolmemeetriste punaste tähtedega moeajalukku, oli üheks oluliseks figuuriks 20. sajandi moes Madeleine Vionnet, keda on nimetatud ka moearhitektiks ja diagonaallõike kuningannaks. Daam, kes oli absoluutseks pioneeriks ja kelle pärandit pole kunagi unustatud, tutvustas moemaailmale suurepäraseid drapeeritud tualette. Veel tänagi on paljud tuntud disainerid just tema loomingust mõjutatud – näiteks Ossie Clark, Halston, John Galliano, Comme des Garçons, Azzedine Alaia, Issey Miyake, Zac Posen, Karl Lagerfeld, Cristóbal Balenciaga, Valention, Chanel jne.

Vionnet on öelnud, et kui naine naeratab, peaksid naeratama ka tema kleidid. Jälgides seda filosoofiat, luues diagonaallõike, drapeerides kangast naise figuuri järgi, kasutades lõigetes kolmnurki ja trapetseid, lõi Vionnet pehmeid ja voogavaid siluette, vabastades nõnda 20. sajandi esimesel kümnendil naise belle epoque'i korsettidest. Aeg oli uus, maailm muutus ja Vionnet kavatses seda oma loomingus kajastada, kasutades suurepäraseid couture-tehnikaid ja luksuslikke kangaid, millest mõned polnud tollal naiste rõivamoes veel kasutuselgi.

Madeleine Vionnet sündis Prantsusmaal Chilleurs-aux-Bois' vaeses perekonnas. 11-aastaselt alustas ta oma teed moemaailma, asudes tööle õmblejannana. 18-aastaselt Madeleine abiellus, kuid üsna pea jättis ta oma abikaasa ja lahkus Londonisse, kus töötas samuti õmblejannana. Londonis kohtas neiu Isadora Duncanit, kes oli talle inspiratsiooniks drapeeritud kleitide loomisel.

1912. aastal tagasi Prantsusmaale tulles avas Vionnet oma moemaja uksed 222 Rue de Rivolil. Nii kiiresti, nagu ta oli avanud, ta ka sulges need, sõites 1914. aastal sõja eest Rooma. Alles pärast sõda, aastal 1919, toimus moemaja taasavamine. Madeleine’ist sai Pariisi moepildi kujundaja; tema nimekate klientide hulgas olid näiteks Marlene Dietrich ja Greta Garbo.

Vionnet oli tuntud ka oma selgete väljaütlemiste poolest. Ise on ta ennast deklareerinud kui moe vaenlast, sest moe hooaegadele vastamine ja selle kiire muutumine oli vastuolus tema arusaamaga ilust.

Oma viljaka karjääri jooksul asus Vionnet võitlema ka tol ajal väga populaarse kopeerimise vastu, luues 1923. aastal organisatsiooni, mille ülesanne oli kaitsta originaali autorit. Oma võitluses otsustaski nimelt Vionnet kõik mudelid, mis tema moemajast väljusid, varustada maja logo, seeria numbri ja loojanna sõrmejäljega.

Vionnet oli suurepärane ärinaine. Oma hiilgeaegadel koosnes tema moemaja 30 töökojast, kus töötas ligikaudu 1200 õmblejannat. Ajal, mil töötajate õiglane kohtlemine polnud hinnas, pakkus Vionnet oma alluvatele võimalusi puhkuseks ning arstiabiks, koheldes neid igati väärikalt.

Lisaks oli Vionnet meeletult produktiivne, luues ~300 erinevat mudelit ning müües neid 200 000 tükki moemaja hiilgusaastatel ühe aasta raames. Kõrgmoevallas on see märkimisväärne ning isegi tänapäeval ületamata number.

|
Teade toimetajale
Vestle foorumis
Populaarseimad vestlusteemad


Uudishimulik
Femme uudiskiri

Kaunite kaadrite ja võrratute näitlejatööde poolest silma paistev erootiline suurteos.
Cherry.ee - magusad pakkumised
Suhtun kiirmoe kettidesse:
Positiivselt, sest saab soodsa hinnaga moodsaid riideid
Negatiivselt, sest nende kvaliteet jätab soovida
Neutraalselt ja ostan, kui leian sobiva toote
Mis see kiirmood on
femme.ee kasutajatingimused registreeru kasutajaks uudiskiri reklaam koostööpartnerid kasutusõigus
© femme.ee