Nägu Juuksed Keha ja toitumine Ilusoovitus
Kollektsioon Stiilivihjed Staari stiil Disain Pildigaleriid
Foorum Kosmopoliitne Fitness Suhted Sotsiaalia
Arvustused Persoon Mitmesugust Maru köögis
Kätlin Mariann Keilit

Boltanski eksistentsialism

Saada sõbrale Prindi Teade toimetajale

Gerli Liivamägi, Pariis
25.02.2010

Christian Boltanski on kaasaja üks olulisemaid prantsuse kunstnikke. Alates seitsme- ja kaheksakümnendatest on  Boltanski tuntud ka rahvusvahelisel kunstiareenil.

Monumenta on iga-aastane kunstiprojekt, mille tarbeks valitakse Pariisi südames asuvasse avarasse eksponeerimishalli üks rahvusvaheliselt tuntud kunstnik oma tööd esitlema. Näitusesaaliks on rahvusvahelistele kunstiprojektidele mõeldud ruum, mis esmakordselt avati 1900. aasta 1. mail. Tegemist on ühe suurima näitusepinnaga Pariisi südames, mis oli vahepeal 14 aastat  suletud. Lisaks kunstiprojektidele korraldatakse seal suuri kontserte, hiljuti esines näiteks Prince. Samuti on saal meelispaigaks paljudele seal moeshowsid korraldanud moeloojatele, näiteks Sonia Rykielile.
 
Monumenta on kunstiga silmitsi seismise projekt, mida korraldab Prantsuse Kultuuri- ja Kommunikatsiooniministeerium. Igal aastal valitakse välja üks rahvusvaheliselt tuntud kunstnik, kelleks sel aastal osutuks Christian Boltanski. Varemalt on oma kunstiteoseid otse Pariisi südames asuvas Grand Palais’s esitlenud Anselm Kiefer (2007) ja skulptor Richard Sierra (2008). Eelmised installatsioonid meelitasid 5 nädala jooksul kokku umbes 140 000 külastajat. Kindlasti tuleb neid palju ka sel aastal, sest igal möödunud nädalavahetusel on Grand Palais' ees olnud meeletult pikk järjekord, kus tuleb ligi 20 minutit oodata oma järge, et 4 eurot maksev pilet lunastada.

Installatsioon on suunatud ja mõeldud suurtele massidele. Iga inimene tänavalt suudab ja oskab selle kunstiobjektiga suhestuda ning selle tähendust ja tähtsust mõista. Nimelt tegeleb Boltanski inimmälu ja eksistentsi küsimustega. Sisenedes suurde näitusesaali, tabab külastajat kummaline häiriv ja pingestav heli, mis ei paisu ega kahane. See heli sunnib õõvas tarduma ja imestusega võimsat, põhiliselt riietest koosnevat installatsiooni uurima. Vaadates värvilisi kuubi, kampsuneid ja pluuse, tekib küsimus, kes neid kandnud on. Iga eseme taga on millalgi keegi olnud. Vastuseid otsides tõdeb külastaja, et Boltanski esitletud installatsioon lubab tal endal installatsiooni osaks saada: jalutades saalis ja vaadates riidest valmistatud maas lebavaid blokke paremalt ja vasakult, lähemalt ning kaugemalt, on iga huviline ise oma individuaalsel moel osa teosest.

Näituseruumi keskel asub tohutu rõivahunnik, mille kohale laskub aeg-ajalt kraana, et tõsta sealt käputäis riideid ja sellega taas lae alla sõita, et need uuesti lahti lasta. Sama tuimalt, nagu kraana rõivaid haarab, maanduvad need ka hunnikusse tagasi.

Lihtsate vahenditega mõtiskleb Boltanski inimese saatuse tähenduse üle, rõhutades iga indiviidi õigust ja vabadust omada kohta kollektiivses mälus. Paratamatult liiguvad mõtted surmale ja selle kohalolule...

Valitud aastaaeg on kunstniku enda arvates parim ja õigeim, sest hetkel, talvel, on Grand Palais’s küllaltki jahe. Kogu see talvine atmosfäär - vähene valgus, madal õhutemperatuur, meeleolu - aitab kaasa kunstiobjekti mõjumisele.

Vaata pilte siit.

|
Teade toimetajale
Vestle foorumis
Populaarseimad vestlusteemad


Uudishimulik
Femme uudiskiri

Julge ja omanäoline käsitlus inimkonna hävinemisest on põlu alla sattunud – juba kuus riiki on filmi näitamise keelanud.
Cherry.ee - magusad pakkumised
Suhtun kiirmoe kettidesse:
Positiivselt, sest saab soodsa hinnaga moodsaid riideid
Negatiivselt, sest nende kvaliteet jätab soovida
Neutraalselt ja ostan, kui leian sobiva toote
Mis see kiirmood on
femme.ee kasutajatingimused registreeru kasutajaks uudiskiri reklaam koostööpartnerid kasutusõigus
© femme.ee