Nägu Juuksed Keha ja toitumine Ilusoovitus
Kollektsioon Stiilivihjed Staari stiil Disain Pildigaleriid
Foorum Kosmopoliitne Fitness Suhted Sotsiaalia
Arvustused Persoon Mitmesugust Maru köögis
Kätlin Mariann Keilit

Moenäitus ilma moeta (1)

Saada sõbrale Prindi Teade toimetajale

Gerli Liivamägi, Pariis
25.11.2009

Pariisis avaneb kõigil moe- ja niisama huvilistel võimalus külastada nn moenäitust "Dysfashion". Sissepääs on prii, näha saab erinevaid objekte. Puudutatakse kõiki meeli, elamus on kindlasti mõtlemapanev ja omal moel külastajat moodi analüüsima sundiv.

"Dys" näituse pealkirjas märgib lahkheli süsteemis: esialgne idee oli määratleda ebakõla moes. Osalevad disainerid olid palutud esitama objekte, mis kajastaksid nende maailma ja kujutlusvõimet. Näitusel esitletud filmide ja objektide abil näeme, et mood eksisteerib kaugemal objektidest, mis seda materialiseerivad. Disainerid uurivad kaasaegse moe piire ja identiteedi defineerimist läbi moe. Sel näitusel on oluline loomisprotsess ja kogemus, mitte objektid ise. Vaataja viiakse lähemale loomeprotsessile näidates, kuidas töötab disainer. Tegu pole ainult kunsti ja moodi ühendava väljapanekuga, vaid ka sillaga kahe linna – Berliini ja Pariisi - vahel.

Nimekiri osalevatest kunstnikest on aukartustäratav: Hussein Chalayan, Antonio Marras, Maison Martin Margiela, Gaspard Yurkievich, Sissel Tolaas, Marc Turlan, Raf Simons, Pierre Hardy + Damien Blottiere, Item Idem, Justin Morin + Billie Mertens, Bernhard Willhelm + Christophe Hamaide-Pierson, Kostas Murkudis, Michael Sontag, Mathieu Mercier, Bless.

Esimest korda oli näitus üleval Luksemburgis 2007. aastal ning järgneval aastal esitleti seda Lusannis. Pärast kaht edukat väljapanekut korraldati duubelnäitus Pariisis ja Berliinis, kus on lisaks eelnevalt eksponeeritule väljas ka uued tööd kunstnikelt just nendest kahest linnast. Pariisis PASSAGE DU DESIRis (85-87 rue du Faubourg Saint-Martin) on võimalik näitust külastada kuni 29. novembrini ning 18. juunil kuni 18. juulil 2010 Berliinis HAUS DER KULTUREN DER WELT (John-Foster-Dulles-Allee 10 D).

Milleks on vajalik taoline näitus, kus moodi selle otseses mõistes ja tähenduses pole, ent ometi on väidetavalt tegu moenäitusega?

Näituse külastaja saab kummastava kogemuse. Esmapilgul ei ole ükski objekt moega seotud, näiteks kaks linnaplaani kujutavat objekti, mis iga natukese aja tagant eraldavad lõhna, mis peaks kõige paremini kirjeldama kas Pariisi või Berliini. Või juustest valmistatud mitmetes eri värvides monument. Tundub, et siin pole moega midagi tegemist? Tegelikult on ikka küll.

Selleks, et luua moodi, ei pea inspiratsiooni ammutama moesüsteemist endast. Loomeprotsess ei ole tänapäeval nii traditsionaalne kui see ehk sajand tagasi võis olla. Oluline on disaineri võime astuda välja moesüsteemist, leida ideid mujalt, sest muidu jäädakse iseennast kordama ja tulemus (kollektsioon) võib olla igav, ilma uue aspektita.

Antud näitusel näebki, kuidas disainerid mõtlevad, kuidas sünnivad nende suurepärased ideed ja kollektsioonid. Esitletud on erinevad objektid, installatsioonid, videod jne.

Siinkirjutajale jäi eriliselt meelde Maison Martin Margiela installatsioon, mis kujutab ruumi, kus on eksponeeritud puidust paneelid, kus peal fotod kujutatavast ruumist. Esitletud objekt kujutab dekoori välist ja alumist poolt, mis kajastab selgelt belgia disaineri anatoomiakultust ning saladusloori kergitavat filosoofiat. Teises Margiela boksis oli kujutatud ruumi, kus nurgas asetseb suur kortsutatud paberihunnik. Äärmiselt põnev oli näha, kuidas moelooja otsib igapäevastest objektidest inspiratsiooni ja võimalust seda moes kasutada, kajastada, moe abil selgitada. 

Kenzo disaineri Antonio Marras’ installatsioon on enigmaatilised tekstiilist püstkoda meenutavad valgustid, mis jätavad oma vormiga mulje indiaanitelkidest. Marras’ eksponeeritud objekt on selge traditsiooni ja kaasaegse elu, prêt-à-porter’i ja haute couture’i vaheline tasakaal, sisaldades mõlemat ja muutudes kahe kombinatsioonis millekski kolmandaks. Taoline objekt eksponeerib selgelt kunstniku loomisprotsessi.

Kunstniku ja moelooja Hussein Chalayani poolt on esitatud 2 objekti: video "Anaesthetics" ja lennuposti kleidid. Esimeses uurib Chalayan väga tundlikke teemasid nagu väljatõrjumine, identiteet ja isolatsioon ning inimese tundlikkust ja selle proovilepanekut kõigi eelnevate teemade kajastamisel. Film keskendub vägivalla neutraliseerimisele.

Lennuposti kleidid on paberist kleidid, mis kokku volditult moodustavad ümbriku, kuhu sisse nad suurepäraselt ära mahuvad.

Kõik erinevad kujutatud objektid on selged näited, kuidas erinevad moeloojad töötavad ja mõtlevad. Näitus on suurepärane võimalus piiluda moeloojate mõttemaailma ja aru saada loomisprotsessist ning inspiratsiooniallikatest. Kel võimalik, kaegu oma silmaga.

Vaata pilte näitusest siit.

|
Teade toimetajale
Vestle foorumis
Populaarseimad vestlusteemad


Loe kommentaare (1)

Uudishimulik
Femme uudiskiri

Julge ja omanäoline käsitlus inimkonna hävinemisest on põlu alla sattunud – juba kuus riiki on filmi näitamise keelanud.
Cherry.ee - magusad pakkumised
Suhtun kiirmoe kettidesse:
Positiivselt, sest saab soodsa hinnaga moodsaid riideid
Negatiivselt, sest nende kvaliteet jätab soovida
Neutraalselt ja ostan, kui leian sobiva toote
Mis see kiirmood on
femme.ee kasutajatingimused registreeru kasutajaks uudiskiri reklaam koostööpartnerid kasutusõigus
© femme.ee