Nägu Juuksed Keha ja toitumine Ilusoovitus
Kollektsioon Stiilivihjed Staari stiil Disain Pildigaleriid
Foorum Kosmopoliitne Fitness Suhted Sotsiaalia
Arvustused Persoon Mitmesugust Maru köögis
Kätlin Mariann Keilit

Kummastavad naised akendel

Saada sõbrale Prindi Teade toimetajale

Gerli Liivamägi, Pariis
06.10.2009
Foto: DR

Pariisi suursuguseima kaubamaja Galeries Lafayette´i vaateaknaid on juba mõnda aega kaunistamas David Lynchi näitus "Machines, Abstraction and Women" koos haruldase näitusega "I See Myself" Lynchi litograafiatest majas sees.

Lafayette´i kaubamaja näol on tegemist väärika, 1912. aastal asutatud kaubamajaga. Seal samas on avanud oma esimesed väljapanekud Pierre Cardin ja Yves Saint Laurent. Tänasel päeval külastab Lafayette´i aasta jooksul ~36 miljonit inimest, ühes päevas astub üle kaubamaja läve umbes 100 000 jalapaari. Taolist numbrit silmas pidades võib üsna kergesti tekkida arusaam, et just see ongi õige koht, kus tuua kunst inimesteni ja tänavale - sinna, kus ta meie kõigi jaoks kättesaadavaks muutub. Nii on vaateakendele uudistamiseks sättinud oma kummalised ja omanäolised installatsioonid naisest David Lynch.



Ava galerii klikates pildil!
 

Näitus lubab vaatlejal uurida Lynchi eriskummalist maailma ja fantaasiat, lennelda kaasa juurviljapõllu kohal ühes lendava naisfiguuriga või ronida mööda lõputuna tunduvaid naisesääri Lynchi omanäolisse kujutlusmaailma. Kui muu ei köida, siis mõningate vaateakende juures äratavad tähelepanu liikuvad detailid. Rong, mis kihutab ringiratast, või väikesed luugid, mis aeg-ajalt avanevad ja kust ilmuvad nähtavale esemed, mida kaubamaja endas peidab: kell, kindad, kott, vöö, tuules lehviv seelik vms ja aeg-ajalt kummituslikuna ilmuv naise kujutis.

Näituse avamisel oli kohal ka suurmeister Lynch ise. Ta rääkis, et on alati olnud lummatud naistest suurte kaubamajade vaateakende ees ning teostades Lafayette´i vaateaknaid, tahtis ta näidata kõiki erinevaid identiteete, mis eksisteerivad 21. sajandi naises. Lynch kujutab naist abstraktse masinana, mis jätab talle võimaluse selgemalt ja julgemalt väljendada oma arusaamu ja ideid naisest viisil, mis ainult Lynchile omane - samaaegselt naist kartes ja idealiseerides.

Lynch on meelepärasem kunstilembestele ja filmihuvilistele inimestele, taoline näitus kaubamaja vaateakendel on aga suurepärane võimalus suhelda teistsuguse publikuga. Kaubandustempli vitriinidest saavad aknad kunstimaailma, poeetilisse ja kummastavasse paika, kuhu ehk tavaline inimene oma igapäevaseid toimetusi tehes väga ei satu. Lynchile on see võimalus katsetada ja jõuda teistsuguse publikuni ja publikul võimalus kunstiga tutvust teha.

Kui aga vaadelda külastajaid tänavail, tundub väljapanek neid üsna külmaks jätvat. Seevastu siinkirjutajale mõjus näitus uhke ja tähelepanuväärsena. David Lynch on Prantsusmaal väga hinnatud ja armastatud kunstnik, kes lisaks filmide loomisele joonistab, maalib, teeb muusikat jne. Karismaatiline vanahärra ei pruugi ehk oma filmiteostega iga vaatajani jõuda, kuid käesolev näitus on lihtne, visuaalselt väga köitev, poeetiline, kohati selgelt filmistseene kujutav. Lynch on kasutanud lihtsaid ja robustseid materjale nagu plastmass, silikoon jms. Oma tööde eksponeerimisega on ta pöördunud tagasi juurte juurde, seda nii isiklikus kui üldisemas aspektis.

Lafayette´i kaubamaja akendega on toimunud transformatsioon, hägunenud kunsti ja kaubanduse piirid. Kui tavamõistes on vaateaken koht, mis püüab meile midagi müüa, siis Lynchi töid eksponeerivad vaateaknad on puhtalt müstilised ja poeetilised, paik kunstikogemuse edastamiseks ja jagamiseks, kust on müümise aspekt eemaldatud. Lynchi enda sõnul on need aknad nagu ehtelaekad, mis jätavad ruumi kujutlusvõimele.

Ehk on see tänapäevasem ja õigem viis kunsti esitlemiseks ja eksponeerimiseks ühiskonnas? Mõni meist võib õlgu kehitada; teised on ehk arvamusel, et see on ju puhas marketing: nutikas viis klientide meelitamiseks. Fakt, et kunsti on ka varem Lafayette´i vaateakendel eksponeeritud, jätab ruumi igal ühel endal otsustada, kas tegemist on kunsti publikule lähemale toomisega või puhta turundusnipiga. Kindlasti tasub aga teada, et pärast näituse lõppu lähevad teosed oksjonil müüki ning saadud tulu annetatakse PPR Corporate Foundation for Women’s Dignity and Rights´ile, mis võitleb naiste vastu suunatud vägivallaga ja julgustab naisi eneseteostusele, tehes koostööd rahvusvaheliste valitsusväliste organisatsioonidega.

|
Teade toimetajale
Vestle foorumis
Populaarseimad vestlusteemad


Uudishimulik
Femme uudiskiri

Kaunite kaadrite ja võrratute näitlejatööde poolest silma paistev erootiline suurteos.
Cherry.ee - magusad pakkumised
Suhtun kiirmoe kettidesse:
Positiivselt, sest saab soodsa hinnaga moodsaid riideid
Negatiivselt, sest nende kvaliteet jätab soovida
Neutraalselt ja ostan, kui leian sobiva toote
Mis see kiirmood on
femme.ee kasutajatingimused registreeru kasutajaks uudiskiri reklaam koostööpartnerid kasutusõigus
© femme.ee