Nägu Juuksed Keha ja toitumine Ilusoovitus
Kollektsioon Stiilivihjed Staari stiil Disain Pildigaleriid
Foorum Kosmopoliitne Fitness Suhted Sotsiaalia
Arvustused Persoon Mitmesugust Maru köögis
Kätlin Mariann Keilit

Kiirmoekettidel lips läbi?

Saada sõbrale Prindi Teade toimetajale

Kelly Kipper
19.04.2011
Foto: Tootja

Viimasel ajal on aina enam avalikkuses arutatud kiiremoekette puudutavaid eetikaküsimusi. Kus toimub tootmine? Mis oludes? Kas kasutatakse lapstööjõudu? Kas kedagi ekspluateeritakse? Rääkimata masstootmise ja –tarbimise pöördumatutest mõjudest keskkonnale...

Kõigest sellest ajendatult on muutunud populaarseks arvutud sotsiaalkampaaniad ning dokumentaalid, mis paljastavad masstootmise õudseid telgitaguseid ning ületarbimise mõjusid ja tagajärgi meie elukeskkonnale. Neid kõiki saadab aga üks mõte: tarbi targalt ehk osta vähem, aga see-eest kvaliteetseid, aegumatuid ning kauakestvaid asju.

Siiani tundus, et kogu kampaaniatamine on kui hane selga vesi – kiirmoekettidel äri õitseb ning igaks peoks uue kleidi muretsemine ei tekita kelleski eetilisi probleeme ega südametunnistuspiinu.
 
Aga võta näpust: asjad on siiski muutumas! Ühe maailma levinuima kiirmoeketi, H&M’i 2010. aasta viimase kvartali kasum langes 11% ning kiirmoetootjate üldine kasumilangus aastast aastasse on kokku lausa 21%. Inimesed on hakanud üha enam tarbima keskmisesse hinnaklassi kuuluvate kaubamärkide ning ökobrändide tooteid. Näiteks trendikat ja ägeda kiiksuga kaupa pakkuva USA päritolu Urban Outfittersi müüginumbrid on kasvanud üle 8% ning vastupidavate ökorõivaste kaubamärgid Melissa ning Fashion Conscience on suurendanud oma müüki lausa 68%. Ökokaubamärkide edu seisneb eelkõige selles, et tarbijad seostavad neid hea kvaliteediga ning usuvad, et ökokaupadel on hing – tootjad hoolivad ja pööravad tähelepanu sellele, kus, kuidas, mis oludes ja milliste tagajärgedega kaup valmib.

Lisaks ostukohtade eelistuste muutumisele on näha ka tarbijate kvaliteediootuste muutumist: ostjate arv, kes pole oma ostuga rahul ning tagastab kauba kiirmoekettidele, on tõusnud 30%, mis lubab arvata, et inimesed ootavad oma raha eest rohkem.

Kuigi H&M’i tavakaupade müük on langenud, ei ole moekett rumal, vaid hoopis ettenägelik, tuues turule uue öko-kollektsiooni. Conscious Collectioni nime kandev looduse jätkusuutlikkusele rõhuv kollektsioon sisaldab rõivaid nii naistele, meestele kui lastele. Uus lähenemine meeldib väga näiteks Michelle Obamale ning ka Natalie Portmanile, kes kandis Conscious Collectioni kleiti Oscarite eelõhtul ajakirja Vanity Fair peol.

Tegelikult pani H&M keskkonnasõbralikule mõtlemisele alguse juba 1995. aastal, kui tõi turule oma Nature Calling kollektsiooni, mille rõivad olid valmistatud orgaanilisest puuvillast. Kaks aastat hiljem lendas Nature Calling aga prügikasti ja seda väga lihtsal  põhjusel: mitte keegi ei tahtnud seda osta, sest see lihtsalt ei näinud hea välja.

Kümme aastat hiljem kujundas Stella McCartney ketile orgaanilisest puuvillast T-särgid, mis olid juba palju edukamad. 2010. aastal andis H&M endale ja avalikkusele lubaduse suurendada orgaanilise puuvilla kasutamist igal aastal 50% võrra, et aastal 2020 saaks puhtalt orgaanilisele materjalile üle minna.

Siinkohal on H&M’i disainimeeskonna juht Ann-Sofie Johansson esinenud küllaltki julge, ent tootja poolt vaadatuna mõistetava mõtteavaldusega: "H&M’ile tuleb esimesena mood ning seejärel keskkonnasõbralikkus. Nende kahe ühendamine on keeruline, ent selle väljakutsega tuleb hakkama saada."

H&M’i esindaja Catarina Midby on ausalt tunnistanud, et mitte miski ei ole 100% naturaalne, kuid H&M’i eesmärgiks on olla niivõrd looduslik kui võimalik, hoida planeeti ning teenida öko-kõrglainelt ka kasumit.

Jah, inimeste südametunnistusele rõhumine ja looduslikkuse rõhutamine on ju hea reklaam, mis loob eeldused ka heaks kasumiks. Vähemalt on H&M oma motiivide kohalt aus.

Möödas on päevad, mil öko-riided olid silmale valusad vaadata, meenutasid kartulikotti ning olid pigem lillelaste kui moegurmaanide pärusmaa. Nüüdseks on fairtrade, eetika ning jätkusuutlikkus saanud terminiteks, mis kuuluvad iga kaasaegse inimese ning kvaliteetse moebrändi teadvusesse. Samamoodi, nagu me oleme see, mida sööme, oleme me ka see, mida kanname. Odav kiirmood, mis valminud kemikaalidest läbiujutatud materjalidest ning valmistatud lapstööjõu poolt, ei ole enam aktsepteeritav.

Kuigi H&M on tõotanud kõigile oma töötajatele häid ja võrdseid töötingimusi, näeb ka siin teatud ebakõlasid: nimelt makstakse Hiina töölistele palka jupiti samal ajal, kui Bangladeshi töötajad saavad oma miinimumpalga kätte korraga. Huvitav, miks?

H&M’i uus üheksakümne kuuest rõivaesemest koosnev kollektsioon on kergelt romantilise alatooniga, stiilne ja kift. Materjalidest on kasutuses orgaaniline puuvill, ümbertöödeldud polüester ning tencel ehk alternatiiv puuvillale, mis on valmistatud eukalüptitaimedest.

Ka üritab H&M kõigest jõust vastata nii looduse jätkusuutlikkuse, heade töötingimuste kui keskkonna hoidmise nõuetele ning järgida kiivalt põhimõtet "otse puuvillapõldudelt kliendini". Nagu on öelnud Ann-Sofie Johannson: "Asi ei ole enam ainult materjalides; kogu protsess peab olema jätkusuutlik. Ökondus sai alguse kui trend, aga nüüdseks on see vajadus. See on tulevik!"

Kuidas suhtud Sina ökotoodetesse ja keskkonnasõbralikku mõtteviisi? Jaga meiega oma arvamust!

Loe ka:
Lanvini särav looming H&M'le
Kiirmood Eestis
Kiirmood mingu seenele!!!

|
Teade toimetajale
Vestle foorumis
Populaarseimad vestlusteemad


Aktiivne
Femme uudiskiri

Kaunite kaadrite ja võrratute näitlejatööde poolest silma paistev erootiline suurteos.
Cherry.ee - magusad pakkumised
Suhtun kiirmoe kettidesse:
Positiivselt, sest saab soodsa hinnaga moodsaid riideid
Negatiivselt, sest nende kvaliteet jätab soovida
Neutraalselt ja ostan, kui leian sobiva toote
Mis see kiirmood on
femme.ee kasutajatingimused registreeru kasutajaks uudiskiri reklaam koostööpartnerid kasutusõigus
© femme.ee