Nägu Juuksed Keha ja toitumine Ilusoovitus
Kollektsioon Stiilivihjed Staari stiil Disain Pildigaleriid
Foorum Kosmopoliitne Fitness Suhted Sotsiaalia
Arvustused Persoon Mitmesugust Maru köögis
Kätlin Mariann Keilit

Ideaal oled Sina ise! (1)

Saada sõbrale Prindi Teade toimetajale

Piret Sammel
15.04.2009
Foto: sxc.hu

Algselt tunti nelja klassikalist joogastiili: Karma jooga ehk õiged teod ning käitumine, Bhakti jooga ehk armastus ja pühendumine, Raja jooga ehk meditatsioon ning Jnana jooga ehk sisemine tarkus ja valgustus. Tänaseks on nendest neljast põhisuunast välja arenenud tohutul hulgal erinevaid joogastiile, mille seast võib iga harrastaja leida midagi just enda maitsele. Ka Eestis on, rõõm tunnistada, valik lai!

Üheks väga põnevaks, kuid meil veel kahjuks tundmatuks stiiliks, on Bikram jooga, mida harrastatakse 40-kraadises ruumis. Sellest ka hellitav hüüdnimi "kuum jooga".

Bikram jooga alusepanijaks on Yogiraj Bikram Choudhury, kes alustas joogaõpinguid juba neljaselt, õpetajaks maailma populaarseima joogaõpiku "The Autobiography of a Yogi Paramahansa Yogananda" vend Bishnu Ghosh.

Seitsmeteistkümneselt vigastas noormees ühel tõstmisvõistlusel oma põlve nii rängalt, et arstid ei andnud poisile vähimatki lootust paranemiseks. Nende ühine karm otsus oli, et temast ei saa enam kunagi käijat. Visa võitlejana polnud Bikram ent sellise saatusega nõus ning läks tagasi Indiasse oma õpetaja juurde. Väsimatult iga päev harjutades oli  kuue kuuga põlv täielikult tervenenud - nende õnnestumine oli ka  esimene teaduslik tõend selle kohta, et jooga suudab ravida. Soovist teisigi aidata lõi Bikram oma joogakooli, mis on nüüdseks populaarne kogu maailmas.

Kuigi algul võib 40°C ruumis treenimine tunduda lausa väljakannatamatu, harjub keha sellega kiiresti. Seetõttu ei tohiks algaja kogu tunni vältel ruumist lahkuda, isegi, kui tunned, et ei jaksa kõiki harjutusi kaasa teha. Pealegi saigi jooga ju alguse Indiast, kus on kogu aeg kuum!

Kuumus teenib mitut eesmärki. Esiteks aitab soojus lihastel kergemini ning rohkem venida, vigastuste risk on sealjuures märkimisväärselt väiksem. Teiseks kasutab keha kogu oma soojust vigastuste parandamiseks, mitte ei raiska seda ümbritsevasse (jahedasse) ruumi. Samuti muutub higistamine palju intensiivsemaks, soodustades jääkainete väljutamist kehast.

Pärast esimest paari tundi võib enesetunne küll kehv olla, esineda peavalu, pööritust ja iiveldust, kuid see möödub. See kõik näitab, et keha on hakanud muutustega kohanema. Tasub vaid rohkem vett juua - nii enne kui pärast trenni.

Üks tund kestab alati 90 minutit ja koosneb kahekümne kuuest erinevast poosist, millest kaks on hingamisharjutused. Igat poosi korratakse kaks korda, millele järgneb lühike paus, et keha jõuaks muutustega kohaneda. Erinevad asendid mõjutavad erinevaid organeid, lihaseid ning liigeseid.

Harjutusi tehakse nn žguti põhimõttel: kasutades venitusi, tasakaaluharjutusi ning hingamist, tekitatakse veenides ning arterites rõhk kuni verevoolu äralõikamiseni. Niisiis, kui mõne harjutuse puhul on raske hingata, on see märgiks, et harjutust sooritatakse õigesti. Kui keha jälle oma algoleku taastab, vabaneb ka veri justkui paisu tagant, stimuleerides nii närve, aju kui erinevaid siseorganeid. Samuti mõjub see hästi kilpnäärmele ning hormoonitööle.

Harjutusi tehes töötatakse gravitatsioonile vastupidises suunas, mis tugevdab luid ning surub nad õigesse asendisse tagasi, taastades nõnda näiteks selgroo õige kuju.

Pool tunnist sooritatakse seistes, teine pool matil. Harjutamiseks polegi vaja muud kui oma isiklikku matti, lina ning tahtmise korral ka veepudelit. Kuna veekaotus treeningu ajal on suur, on oluline juua just enne ja pärast, mitte niivõrd jooga ajal. Samal põhjusel olgu ka riietus võimalikult napp; meestel piisab spordipükstest.

Ei tasu häbeneda, kui kohe esimesel korral ei veni, nagu peaks, või kui kõik poosid kohe ideaalselt välja ei tule. Palju olulisem on aru saada sellest, mida antud asendiga saavutada võib, ning püüda iga kord pisut üle oma võimete pingutada, omaenda ideaalile lähemale.

Harjutuste tehniliselt õige sooritamine on oluline, kuid ideaali kui sellist Bikram joogas pole, oled vaid Sina ise. Sa saad võistelda vaid iseendaga ning olla homme pisut parem ning venida pisut kaugemale kui täna.

Bikram jooga eesmärk on õpetada peale õigete pooside ka õiget hingamist ja iseenda keha tunnetamist. Nii õpib iga harjutaja lõpuks tajuma, kus tema nõrgad kohad on ning kus ta kipub sohki tegema (näiteks haarab käsi iga kord veepudeli järele ühe ja sama harjutuse ajal).

Bikram joogat tasuks proovida, kui Sind kimbutavad:

• sporditraumad; 
• liigese- ning seljavalud;
• peavalud või migreen;
• randmenärvipõletikud;
• unetus ja stress;
• põlveprobleemid.
• Jooga aitab ka kaalust alla võtta, kuid ainult selle eesmärgiga ei tasuks trenni minna, see peaks siiski olema vaid kirsiks koogil!

Kuigi hetkel on lähim Bikram jooga harrastamise koht Helsingi (http://dev.bikramyoga.fi/), tuleb loota, et varsti on see suurepärane võimalus olemas ka Eestis. Seniks aga: kui satute mõnda Euroopa suurlinna ning leiate kaks tundi vaba aega, minge ja katsetage!

|
Teade toimetajale
Vestle foorumis
Populaarseimad vestlusteemad


Loe kommentaare (1)

Aktiivne
Femme uudiskiri

Kas oled unistanud deodorandist, mis poleks pealekandmisel külm ja märg, vaid siidiselt pehme ning kiirelt imenduv?
Cherry.ee - magusad pakkumised
Suhtun kiirmoe kettidesse:
Positiivselt, sest saab soodsa hinnaga moodsaid riideid
Negatiivselt, sest nende kvaliteet jätab soovida
Neutraalselt ja ostan, kui leian sobiva toote
Mis see kiirmood on
femme.ee kasutajatingimused registreeru kasutajaks uudiskiri reklaam koostööpartnerid kasutusõigus
© femme.ee